Fakta om S/S Primus

Primus är byggd på William Lindbergs Mekaniska Verkstad AB , Stockholm (Södra varvet) 1875 som varvets nybygge nr 106 för Skönviks AB, Sundsvall.

Primus har hela tiden sedan 1875 arbetat som bogserbåt i Sundsvallsdistriktet till omkring 1960 då hon byggdes om till kättingbåt och fick en dieselmotor, hon har även haft samma namn under alla år.


1985 erhöll Medelpads Sjöhistoriska Förening (MSF) fartyget som gåva av SCA och därefter restaurerat henne till ångfartyg med sekelskiftesutseendet.

4 juni 1994 återinvigdes Primus som ångfartyg och har sedan dess bedrivit passagerartrafik i Sundsvall.


Ångmaskinen är av en Compound typ (expansionsmaskin med 2 cyl) om 60 ind hk tillverkad på Sunds Mekaniska Verkstad & Slip, Sundsvall 1902 (ritningen daterad 1902) och blev den sista tillverkade av Sunds MV& Slip.


Ångmaskinen har tidigare varit monterad i Nocturnus av Sundsvall senare ”Blå Gustav” och stod efter det uppställd på Sundsvalls gamla museum innan Primus fick överta den. Ångmaskinen har ett driftvarvtal på ca 160 varv/min och är direktkopplad till propelleraxeln som driver en fyrbladig propeller med en diameter på 1200 mm som har en stigning på propellerbladen som är 1,2 m/varv och ger fartyget sin fart på ca 7,5 knop.

Maskinen har veksmörjning på ramlagerna och övriga lager och bussningar har droppsmörjning från en smörjlåda som drivs av ångmaskinen under drift, samt handsmörjning med oljekanna. Cylindrarnas smörjning kommer från en lubrikator som är en sorts oljepump som bygger upp ett tryck och trycker in olja före maskinen och blandar denna med ångan som går in i maskinen.


Ångpannan är tillverkad 1977 av Osby Pannan och är av typ VEÅ Unisex 12 H-13.

Pannan levererar 550 kg ånga/tim, arbetstryck 10 bar (180°C), effekt 319 kW.

Pannans totala vattenvolym är 1800 liter.

Ångpannan drivs av en mordren brännare som drivs med diesel (Eo1), och förbrukar 55 liter/tim.


För att kunna driva brännaren på ångpannan har Primus en deLaval ångturbin som är tillverkad 1914 och tidigare suttit i den gamla bogserbåten Uranus som låg sjunken i Fagervik under många år. Ångturbinen är på 10 ehk och driver en 6 kW 3-fas generator av märket Piller. Ångturbinen har ett varvtal på hela 27 000 varv/min men är nerställd till 23 000 varv/min och är kopplad till en växel som växlar ner varvtalet till generatorn. Ångturbinen her smörjvekar som ger droppsmörjning till lagren på den självcentrerad axeln. Varvtalet på generatorn partialregleras manuellt på turbinen för att generatorn ska ge rätt frekvens och kräver därför hela tiden tillsyn maskinisten under drift för att kunna leverera ström till brännaren.


Under drift sköts maskineriet kontinuerligt av en maskinist och alla manövrar på ångmaskinen utförs manuellt av maskinisten på order via maskintelegrafen från styrhytten, allt som på den gamla tiden.